Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Petit, Bertha Françoise Marie Ghislaine, --- BE / Belgium - België - Belgique --- BX / Brussels - Brussel - Bruxelles --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- 323.1 --- 338.45 --- 334.152.0 --- 332.602.2 --- Brussels Gewest --- Vlaanderen --- Vlaams-Brabant --- demografie --- economie --- samenleving --- 315.5 Brusselse rand --- Taalgebruik. Vragen rond nationaliteit, ras en taal. --- Industriële autarkie. Economisch nationalisme. Verankering van vennootschappen. --- Betrekkingen tussen de Europese Gemeenschappen en de lidstaten: algemeenheden. --- Buitenlandse arbeidskrachten. --- Sociolinguistics --- Brussels --- Taalgebruik. Vragen rond nationaliteit, ras en taal --- Industriële autarkie. Economisch nationalisme. Verankering van vennootschappen --- Betrekkingen tussen de Europese Gemeenschappen en de lidstaten: algemeenheden --- Buitenlandse arbeidskrachten --- Multilingualism --- Belgium --- Brussels (Belgium) --- Cosmopolitanism --- Multilinguisme --- Cosmopolitisme --- Belgique --- Bruxelles (Belgique)
Choose an application
We leven in een maatschappij die sterk bepaald wordt door diverse levensbeschouwingen. De uitdaging binnen het onderwijs ligt er dan ook in om vanuit de eigen levensbeschouwelijke ervaringen de confrontatie aan te gaan met visies, meningen, standpunten en vaststellingen in andere levensbeschouwingen. Er wordt door godsdienstdidactici voortdurend gezocht naar methoden en middelen om die confrontatie zo waardevol en zinvol mogelijk te maken. Alle voorbeelden die tot confrontatie en soms correlatie leiden, moeten een aansluiting vinden bij de leefwereld van de leerlingen. De voorbije jaren werkten godsdienstleerkrachten dan ook voornamelijk met film, cartoons, beelden en tekstmateriaal. In deze onderzoeksopdracht ben ik intensief op zoek gegaan naar de uitwerking van een nieuwe middel om die confrontatie te verrijken om zo de interlevensbeschouwelijke dialoog te kunnen aangaan. Doorheen mijn onderzoek probeer ik een antwoord te vinden op de vraag: ‘Daagt de soap Thuis uit tot levensbeschouwelijk gesprek?’. In de eerste fase van mijn onderzoek achterhaalde ik wat een ‘katholieke dialoogschool’ precies is. Voor we aan de slag kunnen gaan met een nieuw middel, is het van belang de volledige context te kennen. Daarom ging ik op zoek naar de kenmerken van de katholieke dialoogschool en hoe de dialoogschool tot stand kan worden gebracht. Na online research wilde ik ook een expert aan het woord horen. Daarom nam ik een interview af met prof. Didier Pollefeyt, vakdidacticus van de KU Leuven en verantwoordelijke van Thomas, de godsdienstdidactische website bij uitstek. In een tweede fase ontrafelde ik het mysterie van de soap. Ik wilde te weten komen waarom de soap precies zo succesvol is en welke technieken daarachter zitten. Daarvoor stelde ik een enquête op die uiteindelijk werd ingevuld door 2220 mensen. Verder deed ik hiervoor ook een beroep op de kennis van de woordvoerder en producer van Thuis. Hij bracht me tot het inzicht dat de herkenning van kleinere elementen uit de soap in het leven van mensen het succes van de soap bepalen. Een logisch gevolg van dat succes is de levensbeschouwelijke dialoog die erdoor automatisch op gang wordt gebracht. In de derde fase van mijn onderzoek wilde ik te weten komen of de soap als werkmiddel kan gebruikt worden om de katholieke dialoog in de godsdienstles aan te gaan. Interviews met ervaren godsdienstleerkrachten bevestigden mijn indruk: het werken met soapseries kan zeker nuttig en waardevol zijn, mits de gepaste strategieën worden gebruikt. Soapseries dienen als aanvulling en levensecht bewijs van wat bijbelverhalen ons willen vertellen. Dat laatste toonde ik aan met enkele praktijkvoorbeelden. Ik kan uit mijn onderzoek besluiten dat fragmenten uit de soap Thuis, mits de gepaste methodes en een goede begeleiding en ondersteuning door de leerkracht, het levensbeschouwelijk gesprek op gang kunnen brengen. De leerlingen werken aan interlevensbeschouwelijke vaardigheden door de confrontatie met materiaal dat dicht bij hun leefwereld staat.
Choose an application
Voor de godsdienstlessen in de OKAN-klas is er een afzonderlijk raamplan met verschillende terreinen en OKAN-doelen. Het hoofddoel van godsdienst is dat de leerlingen levensbeschouwelijk bezig zijn. Er zijn daarvoor levensbeschouwelijke vaardigheden en interlevensbeschouwelijke competenties die bereikt moeten worden, die ervoor zorgen dat de lessen levensbeschouwelijk zijn. Het probleem is echter dat de OKAN-doelen heel christelijk gericht zijn, terwijl in een OKAN-klas heel verscheidene religies aanwezig zijn. De lessen worden dan theoretisch in plaats van levensbeschouwelijk. Er kan toch levensbeschouwelijk gewerkt worden door: bepaalde werkvormen te gebruiken of het reguliere godsdienst raamplan te volgen. Bovendien moet de leerkracht rekening houden met de beginsituatie van de leerlingen en zijn aanpak daarop aanpassen.
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|